Info til elever på Anleggsteknikk, Arbeidsmaskiner, Anleggsmaskinmekaniker og Transport og logistikk

Personlig arbeidstøy, verneutstyr og nødvendige hjelpemidler

Vg2-og Vg3-elever kommer inn under ordningen med gratis læremidler og vil få utlånt lærebøker ved skolestart.

Personlig arbeidstøy, verneutstyr og andre nødvendige hjelpemidler må kjøpes. I tillegg må det innbetales et depositum på kr 200 for bruk av garderobeskap og kr 500 for utlån av verktøykasse (verktøykasser gjelder for elever ved arbeidsmaskiner og anleggsmaskinmekaniker). Denne betalingen skjer ved skolestart. Alle må medbringe to hengelåser med kodelås til bok- og garderobeskap.
Alle må også regne med å kjøpe inn noen ringpermer, skrivesaker og en minnepenn.

Arbeidstøy og personlig verneutstyr er en betingelse for deltakelse i den praktiske delen av opplæringen og bør foreligge ved skolestart. I tillegg kan det bli noen utgifter i forbindelse med utplassering i bedrift, klassetur og ekskursjoner. Alle elever må også ha treningstøy og innesko for bruk i kroppsøving/gym.

Utstyr som elever ved avd. anlegg må anskaffe seg til skolestart:

Vg2 anleggsteknikk:

Lommeregner (m/√ -funksjon, π og trigonometriske funksjoner) NB! ikke mobiltelefon

To vanlige kjeledresser og en varmekjeledress. EU – merking (fluoriserende og refleks), høye vernesko eventuelt vernestøvler og regntøy.

Arbeidshansker og hvit godkjent hjelm med hørselsvern (NB uten radio)

Vernebriller som skal benyttes ved boring og knusing av stein.

Lommelykt

Skrivesaker / permer avtales ved skolestart.

Avdelingen tilbyr ulike kurs på kveldstid, f.eks. truckkurs, dette er kurs som er frivillig å delta på og kostnadene kan være mellom kr. 1000 – 4000 alt etter antall deltakere.

Vg2 arbeidsmaskiner:

Lommeregner (m/√ -funksjon og π) NB! ikke mobiltelefon

2 stk. kjeledresser EU – merking (hel dress eller todelt)

• EN ISO 20471 Klasse 1 (synlighet)
  • EN ISO 11612 (Flammehemmende), eller EN ISO 11611 (Sveisenorm)
    (Informasjon blir gitt ved skolestart)

Vg3 anleggsmaskinmekaniker:

Lommeregner (m/√ -funksjon og π) NB! ikke mobiltelefon

2 stk. kjeledresser EU – merking (hel dress eller todelt)

• EN ISO 20471 Klasse 1 (synlighet)
  • EN ISO 11612 (Flammehemmende), eller EN ISO 11611 (Sveisenorm)
    (Informasjon blir gitt ved skolestart)

2 permer med skilleark

Avdelingen tilbyr ulike kurs for vg3 på kveldstid, f.eks. truckkurs, maskinførerkurs, dette er kurs som er frivillig å delta på og kostnadene vil variere i forhold til deltakere, men kan være mellom kr. 1000 – 4000 alt etter hvor mange kurs man deltar på og antall kursdeltakere.

Vg2 transport og logistikk:

Lommeregner (m/√ -funksjon og π) NB! ikke mobiltelefon

2 stk. kjeledresser EU – merking (hel dress eller todelt),

ISO 20471 Klasse 1 (synlighet)

Marita Martinussen
Avdelingsleder avd. anlegg